Pulsklockor

Här hittar du vårt stora sortiment av pulsklockor med stegräknare, kaloriräknare och pulsmätare, som bärs direkt på handleden. Du kan bland annat utnyttja pulsklockorna till att göra din träning mer effektiv. Vi erbjuder dessutom gratis frakt och 51 dagars full nöjdhetsgaranti.

Vad är en pulsklocka?

Om du önska att komma i form och förbättra din kondition så kan en pulsklocka vara ett hjälpsamt verktyg. Med en aktivitetsklocka med inbyggd pulsmätare kan du direkt på din handled se hur många slag i minuten ditt hjärta slår, oavsett om du är i gång med din träning eller om du är stillasittande. På det sättet kan du hitta din maxpuls och vilopuls, så du kan lära dig hur mycket du kan pressa din kropp men även genom vilopuls se hur effektiv din sömn är.

I en pulsklocka med pulsmätare har du en träningskompis på handleden under hela dagen. Denna träningskompisen ger dig en påminnelse när du har varit stillasittande för länge och det är tid att röra på sig igen. När man önskar att gå ner i vikt eller komma i form så kan den enkla motionen, så som en cykeltur till affären i stället för att ta bilen, medverka till att en lättare och mer effektiv viktminskning. Här kan en aktivitetsklocka vara till stor hjälp.

Pulsmätare på handleden

När man önskar att mäta pulsen, i samband med motion, så kan detta även göras med hjälp av ett pulsbälte. Men för de flesta personer så kan en pulsmätare på handleden vara tillräckligt för att få en mer exakt bild av pulsutvecklingen under en hel dag och natt. Ett pulsbälte ska sitta med en sensor runt hjärtat vilket få personer önskar ha på sig under hela dagen.

Våra pulsklockor innehåller en optisk pulsmätare som gör att du kan mäta din puls mer exakt och direkt på din handled. På det sättet har du se din aktuella puls på displayen. Men om du önskar en större överblick så kan du ansluta din pulsklocka till vår applikation, Veryfit Pro. Här kan du se en överblick över din träning, men också en överblick över din puls genom hela dagen och natten. Då kan du vara säker på att din kropp återhämtar sig ordentligt innan nästa träning.

Överblicken över träningen kan vara en motiverande faktor, då du kan få din insats på svart på vitt i applikationen. Man vill ju helst pressa sig själv till max, eller hur?

Pulsträning med en pulsklocka

När du har möjlighet att se din puls, under träning, så har du samtidigt möjlighet att träna i intervaller eller träna efter pulszoner, vilket gör din träning mer effektiv. För att få maximalt ut ur din träning så är det en fördel att känna sin maxpuls och vilopuls. Maxpulsen är det max antal slag ditt hjärta kan slå per minut. Medan din vilopuls är det antal slag ditt hjärta slår i minuten när du är helt avslappad.

Utöver detta kan du använda pulsträning till att effektivisera din viktminskning. Det kan du göra genom att variera din träning så att du inte enbart tränar med hög intensitet, utan även använder träningsformer med låg belastning. På det sättet kan du även undvika överbelastningsskador och få en mer varierad träning.

Ett exempel på en varierad träningsvecka:

Måndag: Lång löptur med medelintensitet

Tisdag: Lätt cykling

Onsdag: Yoga eller styrketräning

Torsdag: Kort joggingrunda med hög intensitet

Fredag: Crossträning

Lördag: Styrketräning

Söndag: Vila

Utöver ovannämnda motionsformer så är det viktigt att nämna att en pulsklocka kan användas till många andra sportgrenar t.ex som en fitnessklocka. Det vill säga att om du är på gymmet så är det upplagt att bära en pulsklocka för att hålla ett öga på din insats under träningen.

Så hittar du din maxpuls

Efterhand som man blir äldre kommer den vanliga människans maxpuls att gå ner. Det är dock mycket individuellt hur hög maxpulsen är därför ska man inte jämföra sig med sin träningskompis, pojk-/flickvän eller sin bästa vän.

Du kan hitta din maxpuls på två olika sätt. Du kan antingen använda en formel eller utföra ett personlig test.

Maxpuls med hjälp av formel

Det finns många åsikter om vilken som är den rätta formeln för att hitta sin maxpuls. Traditionellt sett har formeln ”220 minus din ålder” varit den mest utbredda, men det har visat sig att en mer exakt formel är: ”208 – (0.7 x ålder)”.

Exempel vid en ålder på 40: 208 – (0.7 x 40) = 180.

Kom ihåg att det kommer att finnas en osäkerhet i formeln, så en 40-årig kan lätt kan ha en högre eller lägre maxpuls.

Maxpuls med hjälp av personlig test

Den mest noggranna metoden för att hitta sin maxpuls är att göra ett test i den motionsform som du har tänkt att utöva. Det är dock mycket utmattande och krävande att utföra ett sådant test, så var rejält uppvärmd och frisk i kroppen innan du går igång med ett maxtest. Sluta omedelbart om du känner obehag eller tryck över bröstet.

Exempel med en löpare som önskar att hitta sin maxpuls med hjälp av ett test:

  1. Se till att du är ordentligt uppvärmd och avsluta gärna uppvärmningen med att jogga uppför en backe så att du är säker på att du är helt uppvärmd.

  2. När du är ordentligt uppvärmd ska du springa två gånger 3-4 minuter i maximalt tempo. Mellan turerna tar du en paus på 2 minuter, där du joggar runt. Det kan vara en fördel att springa upp för en svag backe då det kan vara lättare att nå sin maxpuls i en uppförsbacke.

  3. Läs av din puls på din pulsklocka när du nått toppen. Håll ett öga på pulsen i 10-15 sekunder då din puls ofta stiger precis efter du har stannat.

Så hittar du din vilopuls

Din vilopuls är det antal slag ditt hjärta slår när din kropp är i fullständig vila. Din vilopuls kommer att bli lägre i takt med att din form bli bättre, då ditt hjärta inte behöver arbeta lika hårt med att skicka runt blod i kroppen. Du hittar din vilopuls genom att räkna pulsslag medans din kropp är helt avslappnad. En rekommendation är därför att mäta pulsen omedelbart efter det att man har vaknat. Pulsslagen kan mätas manuellt eller med en sportklocka med pulsmätare.

Räkna pulsslag under 15 sekunder och multiplicera med 4 för att räkna ut din vilopuls. Du kan också ha en pulsklocka på handleden som talar om för dig hur många slag ditt hjärta slår i minuten. Du hittar den mest exakta vilopulsen genom att mäta vilopuls på morgonen och några dagar i sträck. Det kan vara många faktorer som påverkar din vilopuls såsom stress, dålig sömn eller sjukdom.

Vilken pulsklocka ska jag välja?

Den moderna löparklockan har en uppsjö av funktioner inbyggda i klockan och det kan vara svårt att se vad man har behov för. Bland de många funktionerna finns bland annat:

  • Stegräknare

  • GPS

  • Pulsmätare

  • Kaloriräknare

  • Vatten- och dammresistens

En av de viktigaste egenskaperna hos en sportklocka med pulsmätare är att den är vattentät så att du kan använda den under alla förhållanden. På det sättet behöver du inte bekymra dig över hållbarheten på din pulsklocka. Utöver detta är stegräknaren ett mycket användbart verktyg, om man önskar att röra sig mer i vardagen. Med den inbyggda stegräknaren kan du hålla ett öga på hur många steg du går under dagen. Läs mer om stegräknare här.

Använder du din sportklocka i samband med bantning så kan det vara en fördel att det finns kaloriräknare inbyggt i klockan. På det sättet kan du se på klockan vad ditt kaloriintag ligger på. Det är viktigt då man ska ha ett kaloriunderskott om man önskar att gå ner i vikt.

Som en extra funktion så har vissa klockor inbyggd GPS. På det sättet får du både en mer korrekt avståndsmätning och en översikt över hur du har rört dig.

Det är därmed många olika faktorer som spelar in när man ska hitta den perfekta pulsklockan. Tänk på vilken ambitionsnivå du har innan du kastar dig ut med en superavancerad sportklocka. Det kan vara en god idé att välja en enkel klocka om du ska använda en sportklocka med pulsmätning för första gången.

Billiga pulsklockor hos Sportsbuddy

Hos oss hittar du pulsklockor med en snygg och enkel design för både kvinnor, män och barn, även till ett lågt pris. Vi anser nämligen att det ska vara roligt och alla ska ha råd till att vara sunda oavsett ålder och kön.

Om du tvekar på vilken pulsklocka som passar perfekt för dig, eller om du har några frågor angående våra produkter, så är du alltid välkommen att kontakta oss.